Create online content for your brand

Om als influencer te kunnen samenwerken met merken is het interessant om een goede media kit te hebben dat je kan delen.

Maar waarom is een goede media kit zo belangrijk? Wel… het toont dat je serieus ben over je werk, over toekomstige samenwerkingen en toont ook wat je zal kan aanbieden.

In deze blog leer ik je hoe je je eigen media kit makkelijk kan opstellen!

orphee on the internet

First of all…

Wat is een media kit?

Zie je media kit als een portfolio of CV. Je beschrijft jezelf, wat je doet, welke resultaten je al hebt bereikt en wat je nog wil bereiken.

De stijl en layout van je media kit is ook heel belangrijk. Deze moet helemaal in lijn liggen met je andere online profielen en activiteiten. Het toont dus je personal brand. Zo weten merken perfect wie je visueel bent.

Je hoeft ook geen grote influencer te zijn met 100.000 volgers op Instagram om een media kit te maken. Micro- en nano-influencers worden steeds populairder aangezien zij een meer actieve niche van volgers rondom hun hebben gecreëerd.

orpheeontheinternet

Onderdelen van een media kit
1. Bio

Aan de hand van deze tekst stel je jezelf en je personal brand kort voor. Op deze manier leert een merk je kennen en kunnen ze snel beslissen of jij wel of niet de juiste persoon bent voor een samenwerking.

Vermeld ook zeker een aantal contactgegevens of links naar je sociale mediakanalen.

orpheeontheinternet

2. Statistieken

Merken zijn natuurlijk ook erg geïnteresseerd in je statistieken. Zeker nuttig om te vermelden:

  1. Aantal volgers
  2. Geslacht volgers
  3. Leeftijd volgers
  4. Top land(en)
  5. Engagement rate
  6. Bereik per post

Het belangrijkste cijfer hier is de engagement rate. Dit cijfer toont aan hoe succesvol je post is.

Hoe hoger dit cijfer is, hoe succesvoller je berichten zijn.

Benieuwd wat jouw engagement rate is? Bereken het hier.

orpheeontheinternet

3. Diensten

In dit onderdeel kan je beschrijven wat voor diensten je aanbiedt aan het merk. Dit kunnen bijvoorbeeld video’s of foto’s zijn op je Instagram feed, story of TikTok.

Heb je een YouTube waar je regelmatig unboxings, hauls, givaways doet, dan kan je dit ook vermelden!

orpheeontheinternet

4. Eerdere samenwerkingen

Heb je in het verleden al samengewerkt met merken, vermeld dit ook zeker! Zet de logo’s in je media kit samen met beeldmateriaal dat je voor deze samenwerking maakte.

Orpheeontheinternet

Optioneel: tarieven

Ben je al een meer ervaren promotor, merkambassadeur of influencer? Dan is het misschien ook interessant om je tarieven toe te voegen aan je media kit.

Deze tarieven tonen dus aan hoeveel geld je vraagt per dienst.

Maar het is moeilijk in te schatten wat nu ongeveer de prijs is dat een merk wil betalen voor een specifieke dienst. Daarom is het beter om in het begin geen tarieven te vermelden en de compensatie te overleggen.

orpheeontheinternet

Nog enkele tips…

Zorg ervoor dat je media kit qua lay-out en stijl goed past bij de look and feel die je anders ook uitstraald op je verschillende sociale mediakanalen.

Tip: Maak een kleurenpallet van je Instagramprofiel.

Ga hiervoor naar Coolers en upload een screenshot van je instagramprofiel. De website maakt automatisch een kleurenpallet voor je aan.

Upload dit kleurenpallet in Canva en gebruik deze specifieke kleuren in het ontwerp van je media kit.

orpheeontheinternet

En voila! Daar heb je je professionele media kit. Nu ben je helemaal klaar om merken te overtuigen om met jou in zee te gaan.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *