Create online content for your brand

Influencers

Hoe schrijf je de perfecte pitch voor een samenwerking?

Stiekem dromen we er allemaal wel van, online bekendheid verwerven en samenwerken met je favoriete merken.

Je zou kunnen wachten tot een merk je zelf een berichtje of mailtje stuurt, maar zo kan je soms lang wachten. Waarom niet het heft in eigen handen nemen?

En geen zorgen, je moet geen 50.000 volgers hebben op je Instagram of TikTok om te kunnen werken met een merk. Uit onderzoek blijkt zelf dat micro-influencers (+/- 3000 volgers) de hoogste engagement hebben met hun volgers. En juist deze engagement vinden merken super interessant als ze samenwerken met een influencer.

orpheeontheinternet

Ga op zoek!

Als je fan bent van een merk, bedrijf of organisatie trek je stoute schoenen aan en ga er gewoon voor!

Wees niet bang om een beetje kieskeurig te zijn. Hou rekening met het imago van een merk en wat deze samenwerking voor jou kan betekenen naar de toekomst toe. Promoot ook niets waar je zelf niet achter staat of in gelooft.

Tip: Laat de multinationals links liggen en contacteer kleinere bedrijven.

Wanneer je hebt besloten met welk merk je graag wil samenwerken, ga op zoek naar een contactpersoon. Een mailtje sturen naar het algemene e-mailadres of gewoon via Instagram raakt vaak verloren en levert dus geen resultaat op.

Soms hebben merken een speciale pagina op hun website waar je je kan aanmelden als brand ambassador, of zoek zelf naar een relevant e-mailadres van iemand binnen het bedrijf.

Tip:  Doe even wat opzoekingswerk op de website of LinkedIn. Zoek naar de persoon met een functietitel als  “PR”, “Collaborations”, “Influencer marketing” of gewoon “marketing”.

orpheeontheinternet

De perfecte pitch

Yes, je hebt de juiste contactpersoon gevonden van het merk waar je super graag mee wil samenwerken, what is next?

Zet je even neer achter je computer en maak je klaar om het merk te overtuigen om met jou samen te werken.

orpheeontheinternet

Elementen van een goede pitch

Orpheeontheinternet

1. E-mail onderwerp

Het eerste wat je natuurlijk ziet: de onderwerpregel van een mail.

De mailbox van de persoon waar je naar stuurt zal wellicht vol zitten met andere mailtjes, memo’s en belangrijke berichten, hoe zal je er dus voor zorgen dat ze jouw mail wel openen?

Schrijf iets opvallend, kort en direct.

Tip: Gebruik een call to action.

orpheeontheinternet

2. Introduceer jezelf

Als een merk samenwerkt met een influencer zijn ze niet alleen geïnteresseerd in hoeveel volgers je hebt, maar voornamelijk in wie jij bent.

Stel jezelf kort voor en koppel hier voornamelijk terug naar het merk zelf. Wat vindt het merk belangrijk?  Laat weten dat jij dit ook belangrijk vindt.

Tip: Ga op zoek naar de visie, missie en kernwaarden van het bedrijf.

orpheeontheinternet

3. Het waarom

Schrijf vervolgens wat de reden is waarom je juist specifiek met dit merk wil samenwerken. Vertel waarom je dit merk, product of dienst geweldig vindt. Herhaal hierbij opnieuw waarom jij en het merk goed bij elkaar zouden passen.

Tip: Gebruik beschrijvende voorbeelden in plaats van cliché statements.

orpheeontheinternet

4. Media kit

Een media kit kan je zien als de portfolio van je sociale media. Het is een handig en kort overzicht waarin het merk direct kan zien wie jij bent en wat je kan bereiken met je kanalen. Op basis van dit document kan het merk makkelijker beslissen of jij wel of niet de juiste persoon bent voor een samenwerking.

Heb je al met merken in het verleden gewerkt? Voeg dit ook nog kort toe en toon voorbeelden.

Lees hier: hoe maak je een goede media kit?

orpheeontheinternet

5. Call to action

Ten slotte rond je je pitch af met een call to action. Nodig de persoon die de mail leest uit om je Instagram profiel te bekijken of om contact met je op te nemen bij interesse.

orpheeontheinternet

En daar heb je je pitch!

Schrijf zeker niet te veel, als je tekst langer is dan 3 alinea’s zou het kunnen dat de interesse om te lezen wegvalt. Schrijf dus kort en to the point.

Met deze tips ben je helemaal klaar, pitchen maar!

Dit vind je misschien ook leuk...

1 Reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *