Create online content for your brand

TikTok is hét platform waar je jongeren op kan bereiken. Als dit jouw doelgroep is dan heb je geluk, want van alle sociale media kanalen heb je hier het meeste kans om viraal te gaan. Veel mensen bereiken en hier niet veel voor moeten doen of betalen? Klinkt goed toch?

Nu moet je enkel nog een paar goede video’s uitwerken om gezien te worden. Lees verder om mijn 8 tips voor een goede video te ontdekken!

orpheeontheinternet

Mijn TikTok verhaal

Vlak voor de eerste lockdown in maart zaten we met z’n allen samen in de aula te luisteren naar een hoorcollege. Ik weet nog goed dat mijn leerkracht vroeg: “Wie van jullie heeft een TikTok account?”.

De aula bleef stil. Je kon iedereen bijna horen denken “Ew, TikTok, dat is toch voor kleine kinderen die dansjes doen. Ik val nog liever dood.”

Maar toen zaten we plots allemaal voor onbepaalde duur in ons kot en de verveling sloeg toe. Om te lachen downloadde ik de app en was meteen verslaafd. Op twee april stond mijn eerste TikTok online.

Mijn eerste succes kwam na een maand video’s uploaden. In mei was het liedje “Dominique” in combinatie met een storytime erg populair op de app. Ik sprong op de trend en uploadde de video. Toen ik voor het slapen nog eens ging kijken hoeveel views ik had, stond er opeens 17k.

Wanneer ik de volgende ochtend wakker werd stond er me nog een grotere verrassing te wachten, inmiddels hadden al 200k mensen de video gezien. Elke paar seconden herlaadde ik opnieuw mijn pagina en elke keer zag ik het cijfer nog hoger stijgen.

Safe to say, de endofine kick bij het zien van al die likes zorgde er voor dat ik meteen nog een paar soortgelijke video’s ging maken.

Ondertussen gingen er al meerdere video’s viraal en toen ik 10.000 volgers haalde vonden de berichtjes van sponsors ook de weg naar mijn mailbox.

Maar ik wil mijn platform niet gebruiken om de zoveelste wannabe influencer te zijn. Ik maak liever relatable content en geef mijn volgers een kijk. in mijn leven. Daarnaast is mijn platform super belangrijk voor mijn bedrijfje PRINTS by Orphée.

Orpheeontheinternet

TikTok & business

Maar hoe kan je nu TikTok gebruiken om te verkopen?

Bij mij ging het eigenlijk echt toevallig. Toen ik startte met PRINTS by Orphée had ik een paar TikToks gemaakt over mijn tekeningen, maar hier kreeg ik geen extra klanten door.

Tot ik een video maakte over hoe ik van het begin tot het einde een pakketje maakte. Op dat moment besefte ik: natuurlijk! Mensen willen niet alleen je product zien, maar willen ook weten hoe het wordt gemaakt.

orpheeontheinternet

8 tips voor een goede video

orpheeontheinternet

1. Stel jezelf voor.

Zo hebben je volgers sneller het gevoel dat ze je kennen. Deze persoonlijke connectie wekt meer sympathie op en je bent meer aanspreekbaar. Mensen gaan je sneller een berichtje sturen omdat de drempel lager ligt.

orpheeontheinternet

2. Toon waar je mee bezig ben.

Zoals al werd aangehaald, mensen houden van een kijkje achter de schermen. Neem je volgers mee doorheen je maak- of inpakproces of geef een rondleiding doorheen je werkruimte.

orpheeontheinternet

3. Gebruik populaire sounds.

Op TikTok kan je geluiden of muziek van populaire video’s gebruiken. Ga op zoek naar relevante geluiden voor jouw business. De kans is groot dat je mensen die deze populaire video’s hebben gezien ook jouw video zullen tegenkomen.

orpheeontheinternet

4. Wees open en transparant.

Niet altijd alles loopt perfect. Hier kan je ook gerust over communiceren. Heb je een klein probleempje, loopt er iets mis? Bespreek dit kort. Je volgers zullen dit ook begrijpen en helpen vaak om een oplossing te vinden.

orpheeontheinternet

5. Ga in interactie.

Interactie met je volgers is één van de belangrijkste elementen voor een succesvolle video. In je TikTok kan je bijvoorbeeld een vraag stellen, of plaats een relevante vraag in de beschrijving. Als mensen een reactie plaatsen, geef het een like of reageer er nog eens extra op.

orpheeontheinternet

6. Wees spontaan.

Probeer altijd zo spontaan mogelijk over te komen. Je kan zeker iets voorbereiden van tekst, maar zorg dat het niet afgelezen overkomt. Gewoon enthousiast praten werkt altijd het beste. Heb je ook een spontaan idee die opeens in je hoofd springt? Ga er gewoon voor! Video’s die impulsief gemaakt worden doen het om één of andere reden vaak super goed.

orpheeontheinternet

7. Gebruik relevante hashtags.

Enkel de hashtag #fyp gebruiken zal je niet helpen om je publiek te bereiken. Maar angezien je slechts 150 tekens kan gebruiken ben je wat beperkt. Ga dus op zoek naar twee of drie relevante hashtags voor jou. Dit kan bijvoorbeeld de naam zijn van je bedrijf of wat je aan het doen bent #pakketjesinpakken.

orpheeontheinternet

8. Call to action.

Probeer elke video af te sluiten met een call to action. Het uiteindelijke doel van je video’s is ervoor zorgen dat mensen iets kopen of je gaan volgen. Formuleer dit doel mondeling en met een kort tekstje op het einde om mensen aan te zetten tot actie.

orpheeontheinternet

Er wordt nogal vaak neergekeken op TikTok, maar toch heb ik het gevoel dat dit de laatste maanden sterk veranderd is.

TikTok is een ongelooflijk interessant platform waar je met een korte video en weinig volgers een groot publiek kan bereiken. Je moet enkel een klein beetje geluk hebben, trends volgen en gebruik maken van deze tips 😉

ps. volg je me ook op TikTok?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *